Consument vertrouwt gedrukte advertentie ‘t meest

Consumenten blijven ondanks alle veranderingen in medialand nog altijd het meeste vertrouwen stellen in advertenties in gedrukte kranten en tijdschriften. Zeven van de tien consumenten stelt ook dat dergelijke reclame een belangrijke rol speelt bij hun aankoopbeslissingen.

13_03_print_power_grafiek

Dat blijkt uit een pan-Europese studie door het Finse onderzoeksbureau VTT dat is gepresenteerd door Print Power, de Europese organisatie voor de promotie van drukwerk en haar rol in moderne geïntegreerde marketingcampagne’s.

VTT ondervroeg meer dan 700 mensen in 13 landen over hun mediagewoonten en hun houding ten opzichte van advertenties en reclame. 88 procent van hen leest in min of meerdere mate gedrukte kranten en tijdschriften en stelt ook dat de advertenties daarin invloed hebben op wat ze uiteindelijk kopen. 63 procent geeft daarbij aan dat ze gedrukte reclame en advertenties het meeste vertrouwen. Wat internet-reclame betreft ligt dat percentage op niet meer dan 25 procent.

“Interessant is ook dat de zogenoemde traditionele media zoals direct mail en catalogussen beter scoren dan sociale media of internet,” aldus Print Power. Liefst 90 procent van de ondervraagden stelt immers dat direct mail, geadresseerd of niet-geadresseerd, een belangrijker rol speelt dan sociale media.

“Deze cijfers bewijzen de blijvende doeltreffendheid van het adverteren in de verschillende gedrukte media. Adverteerders profiteren daarbij van het vertrouwen dat de consument in die media stelt en van het feit dat de lezers hun advertenties ook hoger waarderen dan wanneer ze het in andere media tegenkomen.” Bron: Koninklijke kvgo